BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, 18 September 2009

Selamat Hari Raya


Thursday, 10 September 2009

Malam LailatulQadar

PESAN JUNJUNGAN BESAR NABI MUHAMMAD (SELAWAT DAN SALAM KEATAS BAGINDA)
ADALAH MALAM QADAR BERLAKU PADA SATU MALAM DARIPADA 10 MALAM TERAKHIR (HARI GANJIL) BULAN RAMADHAN.
PETUA OLEH IMAM GHAZALI DAN LAIN-LAIN ULAMA’
UNTUK MENCARI MALAM LAILATUL QADAR
JIKA AWAL RAMADHAN JATUH PADA HARI:
AHAD ATAU RABU – MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 29 RAMADHAN
ISNIN - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 21 RAMADHAN;
SELASA ATAU JUMAAT - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 27 RAMADHAN;
KHAMIS- MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 25 RAMADHAN;
SABTU- MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 23 RAMADHAN;
Kata Sheikh Abu Hassan bahawa mula dia baligh, dia sentiasa dapat menghidupkan lailatul qadar pada malam yang tepat mengikut petua diatas.Berdasar petua di atas, insyaAllah malam qadar akan jatuh pada malam ke 23 Ramadhan bersamaan dengan malam selepas siang 13 September 2009Walau bagaimanapun, janganlah ibadat pada malam ini sahaja, carilah malam qadar pada malam-malam ganjil yang lain juga!!!Tanda malam Qadar ialah :malam itu tenang, tidak dingin dan tidak panas;siangnya cahaya matahari warnanya pucat;pada malam itu malaikat Jibril akan menziarahi orang yang beribadat pada malam itu dan tandanya ialah kita tiba-tiba rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak secara tiba-tiba.
MARILAH KITA BERAMAI-RAMAI MEMERIAHKAN SUASANA 10 MALAM TERAKHIR RAMADHAN DENGAN BERIBADAT KEPADA ALLAH SWT DENGAN IKHLAS DAN PENUH KEIMANAN, MUDAH-MUDAHAN KITA DAPAT KURNIAAN ALLAH YANG KELEBIHANNYA PAHALANYA MELEBIHI - 1000 BULAN ATAU 83 TAHUN UMUR KITA

Tuesday, 8 September 2009

SITI

Siti Khadijah
Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w. yang melahirkan anak2 Rasulullah, setia dan menyokong Rasulullah walupun ditentang hebat oleh orang2 kafir dan musyrik, menghantar makan kepada Baginda ketika beribadat di Gua Hira'.

Siti Fatimah
Anak Rasulullah yang tinggi budi pekertinya. Sangat kasih dan setia kepada suaminya Ali karamallahu wajhah walaupun Ali miskin. Tidur berkongsikan 1 bantal dan kadang2 berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah berkata, aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali maafkan kamu.

Siti A'ishah
Beliau isteri Rasulullah yang paling romantik. Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dengan Rasulullah. Di mana Nabi s.a.w minum, di situ beliau akan minum menggunakan bekas yang sama.

Siti Hajar
Isteri Nabi Ibrahim yang patuh kepada suami dan suruhan Allah. Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan. Berjuang mencari air untuk anaknya, Nabi Ismail (pengorbanan seorang ibu mithali).

Siti Mariam
Wanita yang suci yang pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yang tinggi sehingga rahimnya dipilih Allah s.w.t untuk mengandungkan Nabi Isa.

Siti Asiah
Isteri Firaun yang tinggi imannya dan tidak gentar dengan ujian yang dihadapinya daripada Firaun laknatullah.

Siti Aminah
Wanita mulia yang menjadi ibu kandung Rasulullah. Mendidik baginda menjadi insan mulia.

Siti Muti'ah
Isteri yang dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya keran setianya kepada suami. Menjaga makan minum, menyediakan tongkat untuk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati. Berhias dengan cantik untuk tatpan suaminya sahaja.

Siti Zubaidah
Wanita kaya dermawan yang menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya untuk membina terusan untuk menjadi kegunaan org ramai hanya niat kerana Allah s.w.t

Monday, 7 September 2009

Balik kampung



Monday, 31 August 2009

Kasih Kekasih (Isman Hijjaj/ Ito Lara & Isman Hijjaj)

Tak perlu aku ragui
Sucinya cinta yang kau beri
Kita saling kasih mengasihi
Dengan setulus hati
Ayah ibu merestui
Menyarung cincin di jari
Dengan rahmat dari Ilahi
Cinta kita pun bersemi

Sebelum diijabkabulkan
Syariat tetap membataskan
Pelajari ilmu rumahtangga
Agar kita lebih bersedia
Menuju hari yang bahgia
Kau tahu ku merinduimu
Ku tahu kau menyintaiku...
oh kasih

Bersabarlah sayang
Saat indah kan menjelma jua
Kita akan disatukan
Dengan ikatan pernikahan...
oh kasih

Di sana kita bina
Tugu cinta mahligai bahgia
Semoga cinta kita
Di dalam redha Ilahi
Berdoalah selalu
Moga jodoh berpanjangan

Kenangan

Setiap kali tiba nya Ramadhan akan mengingat kat saya persitiwa pahit yang melanda kami anak beranak. 22 Ramadhan 1421 suami sy (ayah kepada anak2 sy ni) telah di panggil Ilahi. X tau nak citer macamana keadaan kami masa tuh..Anak2 pun x merasa kasih sayang seorang ayah. Semoga rohnya di cucuri rahmat dan di tempatkan antara golongan orang-orang yang soleh..al-fatihah

Tapi Ramadhan tahun ni bermula kembali kami berpuasa dgn lelaki yang dipanggil 'papa' oleh anak2ku...sy bersuami semula pada december 2008. Alhamdulillah kami bahagia...semoga anak2ku bahagia dengan hadirnya 'papa' mereka.
Ramadhan juga mengingatkan sy pada arwah mak. Ni lah Ramadhan pertama sy lalui tanpa arwah...Mak juga telah dijemput Ilahi pada 21 February 2009. Ada masa dan ketika rasa rindu n teringat kat arwah..al-fatihah

Thursday, 27 August 2009

Wanita

Wanita, Akal Senipis Rambutnya...
Jangankan lelaki biasa, Nabi pun terase sunyi tanpa wanita...
Tanpa mereka, fikiran dan perasaan lelaki akan resah,
Masih mencari walau ada segalanya...
Apa yang tiada dalam Syurga?Namun Adam tetap rindukan Hawa...

Dijadikan wanita daripada tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki...
Tetapi seandainya lelaki itu sendiri tidak lurus,
Mana mungkin kayu yang bengkok akan menghasilkan bayang yang lurus?
Luruskan wanita dengan jalan yang ditunjukkan oleh Allah S.W.T
Didiklah mereka dengan panduan dariNya...

Janganlah cuba menjinakkan mereka dengan harta,
Kerana nantinya mereka akan semakin liar...
Jangan hiburkan mereka dengan kecantikkan,
Kerana nantinya mereka akan semakin derita...
Kenalkan mereka kepada Allah, Zat yang paling kekal...
Di situlah punca kekuatan dunia!!

Akal senipis rambutnya, tebalkan ia dengan ilmu...
Hati serapuh kaca, kuatkan ia dengan iman...
Perasaan selembut sutera, hiasilah ia dengan akhlak...
Suburkanlah ia kerana dari situlah nantinya mereka akan melihat nilaian dan keadilan Tuhan...
Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan bererti satu kelemahan...

Ia bukan diskriminasi Tuhan,
Sebaliknya di situlah kasih dan sayang Tuhan...
Wanita lupa yang hakikat kejadiannya,
Pasti tidak akan terhibur dan menghiburkan,
Tanpa iman, ilmu dan akhlak...
Mereka tidak akan lurus,Bahkan semakin membengkok...
Itulah akibatnya andai wanita tidak kenal Tuhannya...

Bila wanita menjadi derhaka,Pasti dunia lelaki akan menjadi huru-hara...
Lelaki pula janganlah mengharapkan ketaatan semata-mata, tapi binalah kepimpinan...
Jinakkanlah dirimu kepada Allah, nescaya akan jinaklah segala-galanya di bawah pimpinanmu...

Jangan mengharapkan isteri semulia Fatimah Az-Zahrah,
Andai dirimu tidak sehebat Saidina Ali Karamallahuwajhah...

Friday, 21 August 2009

1 Ramadhan







Alhamdulillah...sampai juga ke 1 Ramadhan...
my hubby tetiba rajin nak buat sup tulang...plan nak makan sahur nanti...eemmm sedap nih..guna preasure cooker yang kitorang baru beli hehehe...makan banyak la kitorang sahur nanti...

Monday, 17 August 2009

Diet

Siang tadi kat ofis duk chit chat ngan one of my best fren...kitorang ni sama2 bulat lah kiranyer..selalu ingatkan diri masing-masing tuk diet.hehehe
tapi selalu jer hangat-hangat tahi ayam..semangat mula-mula jer..
mcam my fren ni biasa nyer dia amik breakfast, nasi goreng ke...mee goreng ker..kira yang heavy lah..so lunch x amik..maklumlah nak diet.. tapi malam, huh! lebih dari breakfast...hahaha...camner nak kecik beb!!...
sy slalu mengata dia, tapi sy ni lebih kurang jer.. tapi keep on jaga jugak lah bab makan ni, walau pun x setiap masa...umur makin tua oooo...

ingatan seorang sahabat

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya engkau sibuk berzikir
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu...kepada-NYA Tuhan yang satu

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu
solat yang dikerjakan...sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...
kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu malammu engkau sibukkan dengan bertarawih...berqiamullail...bertahajjud...mengadu...merintih...
meminta belas kasih"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang
mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan ...lorong-lorong ridha Ar-Rahman
Duhai Ilahi....

andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling bererti...paling berseri...menerangi kegelapan hati kami
menyeru ke jalan menuju redha serta kasih sayangMu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti
Namun teman...tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya
yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
berusaha...bersedia...meminta belas-NYA

andai benar ini Ramadhan terakhir buat diriku
MAAFKAN SEMUA KESALAHAN YANG PERNAH DILAKUKAN

ini ada email dari seorang sahabat yang mengingatkan diri sy ini...terima kasih sahabat

ramadhan

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN

Sunday, 16 August 2009

Birthday cake


Birthday Amirul yang ke 11 tahun

Kek yang sy n my hubby buat sendiri...sj supprisekan anak2

Birthday Dina yang ke 9

Birthday Wani yang ke 13 tahun
Birthday Amirul yang ke 10




Kawan dan Cinta

Satu hari CINTA dan KAWAN berjalan-jalan di dalam sebuah kampung. Tiba-tiba CINTA terjatuh dalam sebuah telaga yang dalam kerana CINTA itu buta. Lalu KAWAN pun ikut terjun ke dalam telaga kerana KAWAN akan buat apa sahaja demi CINTA. Di dalam telaga CINTA hilang kerana CINTA itu halus, mudah hilang kalau tak dijaga, sukar di cari apa lagi di dalam telaga yang gelap...tapi KAWAN masih lagi tercari-cari di mana CINTA dan terus menunggu kerana KAWAN itu sejati dan akan kekal sebagai KAWAN yang setia kan? So, hargailah KAWAN kita selagi kita rasa dia BERERTI

oh motor ku





motor berkuasa tinggi yang menjadi idaman my hubby. Tapi impian tu belum tercapai lagi...Sentiasa mendoakan hajatnyer tercapai satu hari nanti. Biasanyer bila hantar sy gi kerja, berselisih jer ngan motor cam ni..mulalah x tentu hala my hubby ni..hehehe..mmg tengah terlalu kepingin..

Saturday, 15 August 2009

ramadhan

Firman Allah Ta’ala :


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ


Maksudnya :

“ Wahai orang-orang yang beriman telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa ”. (Surah Al-Baqarah Ayat 183)



Lafaz niat puasa fardhu Ramadhan :


نويت صوم غد عن أداء فرض شهررمضان هذه السنة لله تعالى .
Ertinya : Sahaja aku puasa esok hari menunaikan fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.



Doa Ketika Berbuka Puasa


اللهم لك صمت وبك آمنت وعلى رزقك أفطرت برحمتك ياأرحم الراحمين.

Ertinya : Ya Tuhanku keranamu jua aku berpuasa dan denganmu aku beriman dan di atas rezekimu aku berbuka dengan belas kasihanmu Ya Allah yang amat mengasihani

wall sticker

Wall sticker that i bought from 'pasar siang' nereby my office yesterday.


My daughter's room.


my son's room

pagi

Pagi2 bangun kejutkan anak2 tuk solat subuh. Biasa la liat n nak kena mama ni jadi halilintar baru diorang nak bangun. After solat, suh diorang kemaskan tempat tido masing2. hari2 macam ni lah..mama ni kena bising baru anak2 nak bergerak. Hubby x der, gi Melaka meeting with frens. So nak breakfast aper pg..aaa, wat nasi goreng je lah..then g kedai beli kuih yang anak2 suka. Sambil breakfast, kitorang boraks la..masa ni la nak chit chat lebih2 ngan anak pun..Then sy suh diorang bersihkan kipas n aircond bilik masing2. maklumlah habuknya seinci..bersihkan rumah, yang kakak basuh n sidai baju..happy duk kat rumah..setelah penat bekerja 5 hari..alhamdulillah

Thursday, 13 August 2009

sinar

Wednesday, 12 August 2009

Selamat hari lahir

Sebenarnyer, hari ni ialah hari lahir ayah ku...Hj Mohd Yin Hj Adam yang ke 61. Moga ayah dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Sentiasa di bawah lindungan Nya. Amin..
Terima kasih atas segalanye...

Anak-anak




Nurul Syazwani Mohd Jasmin (cahaya keharuman kami). Puteri sulung ku, dilahirkan pada 23 November 1995 (29 Jamadilakhir 1416). Sekarang dah form 2, ari2 ada jer benda nak digaduhkan dengan mama nyer ini. Wani ni seorang yang pemalu. Wani anak yang rajin, tapi perlu disuruh dalam melakukan beberapa perkara. Suka berangan dan hobinyer menulis cerita2 remaja. Menarik juga bila dibaca.





Yang hensem ni anak teruna ku, Muhammad Amirul Hakim Mohd Jasmin. Lahir pada 5 August 1998 (11 Rabiulakhir 1419). Baru darjah 5, tapi badan macam dah sekolah menengah. Mirul ni kuat makan. Hobi nyer menyakat kakak n adik dia. Mirul ni suka buat mama n papa banyak berfikir ari2 dengan kerenahnyer.



Ini putri bongsuku, Nurul Irdina Mohd Jasmin (cahaya kehormatan ku). Lahir pada 22 April 2000 (17 Muharram 1421). Manja orangnyer, sensitif tapi rajin menolong mama n papa buat kerja rumah. Dina ni agak penyayang n peleleh orangnyer.

Tuesday, 11 August 2009

Renungan

Doa dielakkan penyakit berjangkit

لِيْ خَمْسَةٌ أُطْفِى بِهِمْ * حَرَّ الوَبَا وَالحَاطِمَةْ
المُصْطَفَى وَالمُرْتَضَى * وابْنَا هُمَا وَفَاطِمَةْ


Kujadikan lima orang sebagai wasilah kepada Yang Maha Kuasa; Untuk kupadamkan dengan keberkatan mereka; Akan kepanasan wabak dan kebinasaannya; Junjungan Nabi al-Musthafa; Baginda 'Ali al-Murthada; Dua anak mereka Imam Hasan dan Imam Husain saudaranya; Dan bonda mereka Siti Faathimah juga